esmaspäev, 25. september 2023

Õhtud

Kui oli suvi ja õhtul kaua valge, ei saanud ma sellepärast magama jääda. Ootasin sügist, et õhtul varem pimedaks läheks. Nüüd on just selline sügis, mis peaks mulle sobima, aga ikka pole rahul. Õhtu on liiga pikk ja pole palju neid tegevusi, millega täita aega kella seitsmest kümneni, kui võib minna voodisse und ootama.

 Jah, oodata ju võib, seda une-Matit, aga ei taha ta tulla. Pean heaks ööks seda, kui õnnestub uinuda enne keskööd. Hommikul läheb uni nagunii ära, kuigi võiks ju magada. Enamasti pole mul kella peale kuhugi minekut. Olen proovinud igasuguseid abivahendeid, viimati näiteks seda paljukiidetud ja kallist kanepiõli. Ilmselt teist pudelit ma ei telli, sest olulist efekti ei tundnud.

 Öeldakse, et väsita ennast päeval korralikult ära. Nagu eile, tegin lapselapsega meie traditsioonilist salatit, käisin ujulas, ujusin oma kilomeetri ära, pärast veel hunnik koduseid toimetusi. Õhtul haigutasinn, olin väsinud, aga kui voodisse läksin, uni ikka ei tahtnud tulla.

 Arvan, et viga on mõtlemises. Kuna elan üksinda, siis mõtlen igasuguste asjade üle. Samuti tekitavad mõtteid nähtud filmid või loetud raamatud. Ja neid mõtteid ei saa magama minnes kinni keerata, muudkui käivad mu peas ringi ega lase unel tulla.

 Praegu näiteks loen Heidit Kaio "Lahutust" ja no muidugi mõtlen kaasa ja võrdlen oma üleelamistega. Jah, ma tean, seda raamatut ei oleks vaja olnud lugeda, aga raamatukogus seisis ta kutsuvalt avariiulil ja uudishimu sai võitu. Kusjuures peab ütlema, et see raamat ei olnudki nii sensatsiooniline või isiklikku elu paljastav, kui kartsin. Aga ikkagi, mõtlemisainet pakkusid ka autori tuttavate lahutuselood, mis sinna sisse põimitud olid. Tekkis tunne, et mitte ükski paar ei saagi igavesti kokku jääda. No mõned on lihtsalt mugavuse või raha pärast jätnud lahku minemata, aga üle 20 aasta kestnud kooselus on vastastikuse kiindumuse lõke kustunud. Vaatasin ühte filmi, kus peategelasel oli hea seletus, mis selles süüdi on- penitsilliin. Enne selle ravimi leiutamist olid enamus inimesi surnud enne 50-aastaseks saamist ja vajadus lahku minna puudus. No muidugi polnud ka tol ajal majanduslik ega seadusanlik taust nii vaba, kui tänapäeval.

 Täna olin ka väga tegus ja väsitasin ennast. Pesin aknaid, siis käisin veel autot pesemas, soodsa elektrihinna ajal triikisin ja tegin süüa. Kui siis toimetused läbi said, istusin köögilaua taga ja lugesin raamatut. Ja korraks tekkis mul selline tunne, et küll on hea, et tööd said tehtud, ja mul on veel pisut aega, et rahulikult omaette olla, enne kui teised koju tulevad. Ja kohe taipasin, et ma elan ju üksi ja kedagi pole tulemas. Kurb, aga tõsi. Jah, ma võin kutsuda tütre või elukaaslase enda poole, aga tegelikult ei muuda see olukorda. Olen üksildane ja pean oma õhtu ise ära sisustama, enne kui voodisse saab minna. Täna siis blogisin.


8 kommentaari:

TT ütles ...

Matkal igatahes aitas koer üksinduse vastu väga hästi. Ilma kutsata oleks hoopis üksildasem olnud. Kui sadam välja arvata siis nelja päeva jooksul nägin 5 inimest ja rääkisin ühega põgusalt. Kutsik aga kuulas mu juttu osavõtlikult mõtliku näoga pea viltu ja ei vaielnud vastu :D

Emmeliina ütles ...

Lugesin, mõtlesin kaasa. Püüan õhtul kirjutada.

helle ütles ...

Mul on väga sarnased tundmused ja üleelamised. Ja unega ka kimpus. Nüüd on veel ilusad ilmad, saan tütre juures aias asjatada, väsin rohkem ära. Ma ootan ka õhtul und, aga vahe on selles, et ma ei lähegi voodisse vähkrema, vaid olen kesktoas diivanil. Täitsa loll komme!

Kaamos ütles ...

Õhtud on ühel ajal ilusaim ja vastikuim osa päevast. Uneprobleemid on saanud osaks minust, mõtlesin ühel ööl kell kolm tolmuimejaga ringi möllates. Oma majas saab seda lubada, korteris on hullem

Bianka ütles ...

TT, koer on tõesti väga hea kaaslane. Kui tütre koera hoidsin nende reisi ajal, siis täpselt nii oligi, kuulas mu juttu ja katsus vastu rääkida. Aga endale ma siiski enam koera ei saa võtta, pole enam energiat temaga tegelemiseks.

Emmeliina, olen tahtnud oma üksi elavatelt sõbrannadelt küsida ja mõnelt ka küsinud, et "Räägi mis sa teed, kui sa oled üksi. Kui on möödas päev ja taevas parastab kuu"... Vastuseid on erinevaid, need, kes tööl käivad veel, see probleem väga ei vaeva, aga teistel on erinevaid lahendusi. Ootan sinu lugu.

Helle, see võib isegi hea mõte olla, et istuda üleval, kuni silmad hakkavad kinni vajuma ja alles siis voodisse minna. Proovin järgi.

Kaamos, ma kohe üldse ei taha hakata midagi asjalikku tegema, kui uni ära läheb või ei taha tulla. Muudkui pingutan uinuda, kuigi sageli asjatult.Siiski, mõnikord olen hakanud lastele süüa tegema (odav elekter), et siis hommikul pole enam kiiret selle asjaga. Nüüd olen tütre pere toitmisest loobunud ja pean mingi uue ajaviite leidma.

wildikas ütles ...

Ma olen selles klubis, mis väidab, et üksiolemine on parim olemise viis.
Üksildane olemine on midagi muud, seda saab olla nii suhtes, seltskonnas kui ka koeraga.

Eks ma olen mölakas ka, mida aeg edasi, seda kompromissitumaks ma muutun ega kujuta ette pidevat ja igapäevast kellegi ajakava, eesmärkide, hobide, sugulaste või eee... kasvõi toiduallergiatega arvestamist.

Vabadus, produktiivsus, eneseusaldus, puhkus, elustiili valik - ma ei loobu enam mingi valemiga sajaprotsendisest autokraatiast.

Bianka ütles ...

Jah, üksildane saab olla ka kellegagi koos elades. Oma pika abielu jooksul kogesin seda. Nüüd, kus olen üksi elamisega harjunud, ei taha ka mina enam kellegagi koos elada. Mulle sobib ideaalselt see praegune visiitabielu vorm.

Kui ikkagi üksinduse tunne piinama hakkab, siis saab ju helistada. Mul on nii palju sõbrannasid vanast ajast olemas küll, et igaks pimedaks õhtuks üks kõne jaguks. Aga muidugi ma ei helista neile nii tihti, ainult ühe põhisõbrannaga vestlen korra nädalas nii umbes tunnikese. Ja teistega ehk korra kuus.

neiud ärevil ütles ...

Mul on siis vedanud. Uneprobleemide üle väga kurta ei saa. Mulle piisab 7 tunnist ja siis olen täielikult välja puhanud. Muidugi kui mu elus on olnud rasked ajad siis küll olnud. Mehe surm mõjutas nii, et ma ei suutnud mitu aastat magada ja ei aidanud mitte ükski asi. Kõige imelikum oli veel see, et ma polnud üldse väsinud ja pidin kogu aeg tegutsema. Praegu naudin täiega üksi olemist.Ilmselt ka sellepärast, et suurema osa päevast sisustabki mu tööl käimine. Töötan teist aastat sobitusrühmas ja õhtuks on pea pulki täis. Siis naudingi omaette olemist.Käin muidugi ka palju teatris,kontserditel ja kinos.Rattasõidust ei saa ka üle ega ümber ja siis veel see mu suur haigus- kudumine.
Mina pole tundnud ennast üksildasena kellegagi koos elades. Pigem vastupidi. Oma viimases suhtes tundsin, et vajasin rohkem hingamisruumi.