Teisipäev, 6. aprill 2021

Test

 Lapselapsed värvisid suure innuga pühadeks mune. Mina ei värvinud, vaim ei tulnud peale. Olin juba pilte näinud, kui kenasti see asi neil välja kukkus.


Täna käisin lastel külas ja otsustasin testida, kas nad ikka oma vanaema piisavalt armastavad. Sõnades on seda korduvalt kinnitatud, aga üks tegu maksab rohkem kui sada sõna. Niisiis küsisin jõhkralt, et kas te vanaemale ka mõne muna kingite. Mõningase kõhkluse järel otsustas suurem tüdruk kaks tükki loovutada. Munad olid ju nii ilusad ja ta oleks ehk hiljem neid mulle anda kavatsenud. Aga armastus võitis . Egas mulle neid värvilisi mune rohkem vaja polekski, aga tarvis oli ka teise lapse armastus ära testida. Läksin tema tuppa sama küsimusega. Ja ennäe, saingi veel 2 muna! See test läks küll hästi, lastele sai osaks andmisrõõm, mulle armastus.


Ühe muna olen praeguseks juba ära söönud koos krevetisalatiga. Mulle kohe ei meeldi, kui toit raisku läheb, olgu kasvõi ilu nimel.

Testimisest tuleb juttu veel. Nimelt saadeti mulle Teliast sõnum, et mu mobiil-ID aegub 10.aprillil. Et enne tuleks mul tellida uus SIM-kaart, kui tahan teenust edasi kasutada. No vägagi tahan, mu ID- kaardiga pankadesse ja mujale sisselogimine on raskendatud, sest mul on põhiarvutis Windows7 ja sellega ID-tarkvara enam ei töötavat. Viimases hädas saaksin kasutada seda arvutit, millega ma telekast vaatan Jupiteri ja Netflixi, aga see on väga ebamugav.

Hakkasin siis oma digivõimekust testima. Kõigepealt selle uue SIM-kaardi tellimisega e-poest. No mitte kuidagi ei tahtnud tellimus läbi minna, jõudsin juba klienditoelegi helistada. Nemad ei osanud  midagi tarka soovitada, sest mingit veateadet mulle ka ei öeldud, miks tellimust kinnitada ei saa. Küll proovisin, et saadetaks mu postkasti maksikirjaga, nagu soovitati või siis siis hoopis pakiautomaati. Nägin, et tellimusel oli küll mu firma nimi, aga puudus firma reg.nr ja kontaktisiku nimi, sisestada neid ka polnud võimalik. Lõpuks pärast 3 korda üritamist läks asi õnneks. Süsteem ise käis neid puuduvaid andmeid ilmselt kusagilt andmebaasidest otsimas (pikalt) ja ennäe, lõpuks leidiski. Normaalne programm oleks hoiatanud, et "oodake, teie andmeid täiendatakse" vms. Mina olin lihtsalt  segaduses. Aga tore,m et sain oma tellimuse lõpetatud. Mu mured sellega veel ei lõppenud.

Oma telefoni ostes mäletasin seda, et kaas enam lahti ei käinud ja SIM-kaart käis kuidagi külje pealt sisse. Uurisin, aga sobivat avaust ei leidnud. Olin juba valmis, et SIM-kaardi vahetuseks tuleb esindusse minna. Aga kas see üldse lahti on?

Lõpuks otsustasin juhendit lugeda. Tuustin igalpool ringi, et kus see telefoni karp küll on. Siis tuli meelde, et tänapäeval trükitud juhendeid ei antagi, neid tuleb netist vaadata. Leidsingi juhendi, mis oli 208 (!!!) lk. pikk. Sisukord muidugi oli, aga seda kohta ma ei leidnudki, et kuidas SIM-kaardilt kontaktid telefoni mälusse kopeerida, et nad kaotsi ei läheks. Soovitati igasuguseid Samsung Cloud või muu konto kaudu andmeid varundada. Andsin alla, kui ongi mingid kontaktid vaid SIM kaardi peal, juu siis elu näitab, kuidas nad kunagi kätte saan. Pika otsimise peale leidsin ka pildi, kus see sahtel asub, kuhu SIM kaart käib. Aga see ei avane lihtsalt niisama, vaid mingi "väljutustihvti" abil. Ja-jaa, meenus, et oli jah mingi selline krõnks, aga kuhu ma selle panin?



Lõpuks leidsin telefoni karbi üles ja seal see pisike  2-cm pikkune traadist silmus sees oligi. Hea, et ma polnud seda muidu tühja karpi ära visanud ja seda pisikest asjakest kuhugi "kindlasse kohta" ära pannud. Siis poleks ma seda eluski leidnud. Nüüd seisab ees tõehetk, kui tellitud SIM-kaart kohale saabub.

Minu vanasse pähe ei mahu, miks peab üks telefon ja kõik teised seadmed kogu aeg aina keerulisemaks muutuma? Kas tõesti leidub inimesi, kes kasutavad kõiki neid võimalusi ja seadistusi, mis seal 208-leheküljelisel juhendil on välja pakutud? Mina jään selles digiseadmete kasutajate osavuse testis küll kuhugi D või F hinnangu vääriliseks. Te ju ikka teate neid tänapäeva koolis pandavaid hindeid, et A on 5 ja B on 5- või 4+ jne....

3 kommentaari:

helle ütles ...

Minu arust oled Sa väga digiteadlik, aga ma imestan, et Sul veel Windows 7. Sellest räägiti ammu, et enam pole kasutuses.
Mina olen alati lõpmatult hädas igasuguste manustega ja kirun neid maapõhja. Kui minusugune, ikkagi kõrgelt haritud!!!??, ei saa aru, mida nendes õpetustes kirjas on, siis kuidas saab eeldada, et kõik vanainimesed saavad.
Vahetasin oma teleoperaatorit - enne oli Telia, nüüd Elisa- ja olin tükk aega hädas uue puldi käsitsemisega. Siis kasutasin katse-eksituse meetodit, muudkui klõpsisin. Tähtis oli teada, et saab tagasi võtta ja algusesse minna. Ega ma siiani veel kõiki võimalusi tea!
Mul on siiski heameel, et olen see vanainimene, kes saab hädapäraste toimingutega arvutis hakkama. Kui ei saa, küsin Sinu käest.
Minu arust tegid Sa testi A peale.

Kaamos ütles ...

Sa oled ikka väga digiteadlik daam! Ja nii korralik - kõik karbid koos pisividinatega alles!
Mul on kaks telefoni - üks nii vana nutikas, et Hoia äpp keeldus sellesse kiviaegsesse riistapuusse installeerumast ja teine on üheksa aastat vana nuputelefon.
Esiteks ei ostnud ma seda nuputelefoni, vaid võitsin Äripäeva veebiviktoriiniga, teiseks ei vahetanud ma telefoni uue vastu tükk aega puhtast laiskusest ja kolmandaks on nüüd juba tegu sportliku huviga: kui kaua üks mobiiltelefon aktiivses kasutamises vastu peab :)

Bianka ütles ...

Tänan lohutamast ja kiitmast, sõbrad!

Helle, mina olen Windows7 peal seepärast, et see meeldib mulle ja ma ei vaheta seda välja enne, kui miski oluline asi tõesti lakkab töötamast. Sest W10 võtab palju rohkem ruumi ja nõuab kiiremat arvutit, kui W7. Vanale arvutile installida W10 pole mõtet, tuleks osta uus arvuti. Aga milleks kulutada praegu, kui peale ID tarkvara ja mõne ebaolulise programmi kõik toimib. Windows7 menüüd on mul käpas, tean kust mida saab, aga W10 tahab jälle avastamist.Ja kui ma selle selgeks saan, siis võtavad nad jälle uue versiooni :P

Seda ähvardavat Windowsi toe kadumist ja viirusekaitseta jäämist ma ei karda, sest mul on korralik viirusetõrje programm olemas. Ma töötasin Windows XP-ga aastaid pärast selle toetamise lõpetamist, ja midagi hullu ei juhtunud. Kui nüüd oma uue mobiil-ID tööle saan, ei ole endiselt mingit probleemi.

KUi meil oli siin juttu eakate digivõimekuse vähesusest vaktsineerima regamisest jms. siis tõesti ei lähe piir mingi vanuse juurest. Haritud inimesed kasutavad kõrge vanuseni arvutit, aga need, kellel seda varem polnud, need enam ei õpi. Näiteks mu vend, kes on minust noorem, käis kümmekond aastat tagasi mingil töötukassa pakutud kursusel ja tahtis hakata internetti kasutama. Arvuti oleksin ma võinud talle osta, aga neti kuumakse oli tol ajal nii kallis, et tema kui inaliidsuspensionär seda endale lubada poleks saanud. Praegu on muidugi asjad teisiti, aga nüüd on tema jaoks liiga hilja. Samamoodi pole külas enamusel maainimestest seda digivõimekust.

Kaamos, mulle ei meeldi kunagi töötavat asja minema visata. Selle uue telefoni ostsin sellepärast, et lapsed tahtsid minu juures külas olles mängida ja uusi mänge alla laadida (mida neile kodus ei lubatud). Ja siis jäi mäluruumi väheks, niiet tarkvara uuendusi ei mahtunud enam alla laadima. Ja kuna elukaaslasel parajasti telefon üles ütles, andsin vana telefoni talle. Tal mänge pole vaja ära mahutada, ja nii töötab see telefon ka kenasti siiamaani.

Kui ma seda üüratut juhendit lugesin, siis püüdsin näiteks mõista, misasi see Bixby programm endast kujutab. Võtab teine nii palju ruumi, aga kui katsusin seda maha installida, siis ei lasknud. Ega ma suurt aru ei saanudki, aga see pidi kõike tahtma korraldada mulle sobivalt, vastavalt mu netiharjumustele. Igatsugu vidinaid pakkuma, (mida ma endale ei taha). No ei meeldi mulle selline asi, kui mingi programm otsustab, mis mulle vaja oleks :P