laupäev, 10. aprill 2021

Vabadus

 Siin on paraku vahe, kas sinu, minu või meie vabadus. Minu vabadus laieneb sinnamaani, kuni see ei ohusta kellegi teise ehk sinu vabadust. Meie vabadus tähendaks seda, et kogu ühiskonnal oleks kokkulepe, kui palju anname ära minu vabadusest, et saavutada maksimaalne meie vabadus.

See kamp, kes Riigikogu ees või Raekoja platsil väidab, et nad esinevad "Meie vabaduse" kaitseks, on ikka sügavalt "emotsionaalselt ülesköetud" seltskond, kes ei mind ega enamust rahvast ei esinda. Aga erinevalt sellestsamast vaikivast enamusest, nemad justkui tegutsevad ehk protestivad meie vabaduse tagasisaamsie nimel. Paraku see ei vasta tõele. Nemad oma käitumise ja nõudmistega lükkavad "meie kõigi vabaduse" saabumist lihtsalt veel kaugemale tulevikku. Sellega, et  nõutakse, et ei peaks kandma maske, ei peaks vaktsineerima ega jumala eest, ei peaks seaduse järgi korrale kutsuma neid, kes nakatumise vältimiseks kehtestatud reegleid ei järgi.

Minu vabadus tähendab seda, et ma saaks minna igasse poodi, restorani, näitusele, muuseumi, teatrisse, kontserdile, kohtuda inimestega, reisida jne. Ja kuigi olen  tüdinenud kõigist kehtestatud piirangutest, saan aru, et ikka veel pole see võimalik. Ja aeg-ajalt vihastan, kui näen, kuidas piirangud ei ole õiglased, No nagu siis, kui tahtsin väimehele sünnipäevaks lilli osta, Selveris polnud selist valikut, mida soovisin, ja seadsin sammud lillepoodi, mis samas Selveri hoones asus. Lillepood oli kinni (no muidugi, vastavalt reeglitele), aga võtmevalmistamise või juuksuri putka samas hoones olid avatud. Et siis mis vahet neil on (viiruse levimitase seisukohalt)? Või siis imestasin, kuidas pandi kinni DEPO toidupood, mis polnud sugugi avatud koroonaajal, vaid algusest peale. Mis alusel? Ka Ülemiste keskuse Rimi ei hõlma kogu kaubanduspinnast suuremat osa kui seesama Depo toiduosakond kogu tööstuskaubanduse pinnast. Nojah, saan aru teiste ehituspoodide kadedusest, aga ikkagi, juba tellitud toiduained või lilled lähevad sulgemise tõttu raisku. Jah, DEPO tegi zesti ja annetas toiduained Toidupangale. Aga ikkagi,  kus on täpne reeglite järgimine, või kus on lihtsalt reeglid reeglite pärast, mitte nakkuse vältimiseks.

Aga põhiline mõte on ikka selles, et kuidas panna piir jätkuva nakatumise ja haiglate koormuse tõusule? Peab ju seadust kohandama, et tõsiste rikkujatega saaks midagi ette võtta. Nendega, kes vaatamata sellele, et peres on haige, või lausa ise on saanud positiivse koroonaproovi vastuse, käivad ikka ringi ja nakatavad teisi. Minnes tööle, külla, saates lapsi lasteaeda, käies toidupoes, ühistranspordis, kohtudes teiste inimestega liftis jne. 

Ma olen lausa oma heade tuttavatega konflikti läinud, kes leiavad, et vastav seadusemuudatus, mille vastu protestivad paarsada igavlevat noort või ka veidi vanemat, või muidu tähelepanu ihkajat, on ohtlik tendents nende vabaduse piiramisel. Aga kuidas on lugu minu vabadusega, mida piiravad jätkuvalt koroonapiirangute eirajad sealsamal üritusel, kes ei kanna maske ja on lähikontaktis, lähevad pärast seda koju ja ohustavad oma vanemaid perelikmeid? Mina protestin nende vastu.



12 kommentaari:

helle ütles ...

Ma ei ole vähemalt kuu aega või kauemgi käinud kaugemal oma kodukvartalist. On 2 kodulähedast toidupoodi, mis rahuldavad täielikult mu esmavajadusi, mis ju toit on. Juuksuris käisin viimati vastlapäeval (16. veebr). Nüüd oleks vaja jälle minna, aga elan üle. Eelmine kord oli vahe 4 kuud. Mul oli 1x kuus massaaž, mida praegu muidugi ei ole.
Suhtlus eriti kannatanud pole. Pärast seda, kui mu tütre pere koroona läbi põdes, pole meil keelatud kohtuda. Telefon ja arvuti pole keelatud. Telekat vaatan volilt - liiga palju.
Mina tunnen, et minu vabadust pole millegagi ohustatud. Piirangud on meie kõigi huvides ja ajutised.
Ka esimene vaktsiinidoos on käes. Tahtmine viriseda ja vinguda on kõvasti vähenenud. Mõtlen oma vaimse tervise peale ja katsun ennast negatiivsetest emotsioonidest säästa.

soodoma ütles ...

Mhmh, ma tulen plakatiga siia su kõrvale.

Kaamos ütles ...

Ma ka.
Maskiga, piisavalt kaugele hoides ja kõvast matejalist pika varrega plakatiga, mida vajadusel argumenteerimisel abivahendina kasutada.
(Tavapärasest pahurusest kraadi võrra tõredam, sest vaatasin just klippi "soomes töötava medõe" intervjuuga, kus ta maskikandjaid sarjas ja kontrollisin seda "medõde" nii Soome kui Eesti medtöötajate registris - teda pole kummaski. Meditsiinierialal see naine ei tööta, aga "autoriteeti" mängib küll.)

Helve ütles ...

Iseenesest juba see, et nad Toompeal pikalt meelt avaldada saavad, näitab ära, et pole meil mingi politseiriik. Vaatasin eile Jupiterist Austraallaste tehtud dok filmi "Koroonaviirus". See, kuidas Hiinas inimestega ringi käidi oli jube. Kortermajade uksed keevitati kinni, et inimesed välja ei saaks, kõik palavikuga inimesed viidi minema, uurimata, miks palavik. Et kui sul enne ei olnudki koroonat, siis koroonahaigetega koos viibides sa selle said kindlasti. Film oli aasta 2020 algusest, ajast kui koroonaviirus leiti ja levima hakkas.
Meil on ju lausa lasteaed, president näitab taskulambiga tuld ja peaminister konstrueerib nelja värviga valgusfoori.

Emmeliina ütles ...

Bianka, tahtsin juba eile kirjutada, aga ei leidnud õigeid sõnu: tunnen sama, mis sina (muuseumid, Tallinn, kohvikud, sõbranna, keda pole näinud pool aastat jm.) Eile õhtul rääkisime pikalt covidi intensiivis töötava 61 aastase sõbrannaga. Ta eriti ei kurda, aga eile öösel ütles: tead Liina nii hullu haigust pole ma veel näinud. Tal pole mõtet liialdada.

Anonüümne ütles ...

to Mummo-
nn 4 valgusfoori süsteemi kasutatakse ka teistes riikides, ei ole meil peaministri põlve otsas treitud presidendi käsul.

Anonüümne ütles ...

anonüümne on ka nõus ...

helle ütles ...

Elu on näidanud, et noored inimesed ja lapsed põevad suhteliselt kergelt. Siis võibki tekkida pettekujutis, et mis see koroona on - kerge gripp, ja lausa tore, kui saad veel antikehad (ei pea vaktsineerima). Olen statistikast vaadanud, et surnute hulgas on aina sagedamini 50-60aastasi. 80-90aastsed saavad ükskord otsa ka, hooldekodud on vaktsineeritud.
Kui mu tütre pere oli koroonas, siis käis politsei neid üle päeva kontrollimas. Mitte ei tulnud tuppa, vaid helistasid, et on maja ees, näidake end ja lehvitage aknal. Politseiriik?
Ajab naerma ja nutma, mis õigusi meil taga aetakse. Õigust koguneda registreerimata ja vastutajata meeleavaldusele? Kus maailmas sellised lubatud on? Ainult meil!!?
Vaatasin üht intervjuud kellegi aktivistiga, kes ütles, et kohe-kohe nad teevad uue Eesti riigi ja tema on tulevane peaminister. Igavesti jutukas noormees oli, kunagine keskerakonna liige, kust välja heidetud.
Käed vajuvad jõuetult rüppe ja sõnad saavad otsa.

Helve ütles ...

to esimene anonüümne. täitsa võimalik, et mujal riikides kasutatakse ka neljasüsteemset valgusfoori, pole kursis. ja ma pole öelnud, et presidendi käsul. aga et see viiruse levikut ära hoiab, ma ei usu.
"See on nagu laste kasvatamisega. Ma võin öelda, et mina olen sinu ema ja et sa pead nii tegema, aga laps viskab end selle peale põrandale vibuks ja ei tee seda. Aga kui sa ütled talle, et tahad temaga arutada, siis tuleb ta kaasa." nii ütleb praegune peaminister.
ma arvan, et need, kes viiruse leviku vähenemisest huvitatud on, teevad seda ka ilma valgusfoorita. jonnakat last ei distsiplineeri ka mitte valgusfoor.

to teine anonüümne, millega sa nõus oled. see on küsimus, kuid mu arvuti klaviatuur ei lase hetkel kõiki märke kasutada. sorry.

Helle, tänud, et kirjutasid, kuidas meil politsei garantiinis olijaid kontrollib. ma ei teadnud seda. igaks juhuks kordan üle, et ma ei pea Eestit politseiriigiks.

Bianka ütles ...

Mulle oli ka uudiseks, et üldse politsei kontrollib kodusviibimist. Vaevalt see näiteks Lasnamäel samamoodi toimib.

Saan aru, et seadusemuudatus ei laiene mingitele muudele situatsioonidele peale nakkushaiguste ohu. Ja see ei tee meist kuidagi politseiriiki, nagu väidavad "vabadusvõitlejad" Toompea ees. Mujal maailmas on trahvitud ja kontrollitud reeglite täitmist palju karmimalt, kui meil kavas üldse on. Ja ma ei mõtle Hiinat, vaid Euroopaa riike.

Tsiteerin: "Kõik need õigused kehtivad politseile vaid siis, kui on täidetud kaks tingimust: 1) parajasti on tervishoiualane hädaolukord; 2) terviseametil endal pole võimalik neid ülesandeid täita. Tavaolukorras menetleb rikkumisi endiselt terviseamet ise. Siiski on just terviseamet see, mis saab otsustada, kas parajasti on või ei ole tervishoiualane hädaolukord."

helle ütles ...

Väike liialdus. Tõe huvides täpsustan, et politsei ei käinud siiski üle päeva, vaid 2-3 korda. Muu on kõik õige - helistamine ja lehvitamine aknal.

konn, lendav konn ütles ...

Pole mingeid liialdusi - mu tädi elab sügaval Lasnamäel, räägin temaga üle päeva telefonitsi ja alati alustab ta juttu sellest, mitu kiirabi eile käis, kes ja palju ära viidi ning ka politseiauto tiirutab igapäevaselt parklast läbi. Nende maja oli selles valikus, mis LOV-ilt tasuta maske postkasti sai, st. koroonapesa!