teisipäev, 30. mai 2023

Millal ma viimati õnnelik olin?

 Olen seda küsimust endale esitanud mitu korda. Jah, on ikka olnud paremaid ja halvemaid aegu, aga päriselt olin ma õnnelik 3 aastat tagasi, kui veetsin oma veebruarikuise juubelisünnipäeva Egiptuses. Nagu ma tookord Fb-s ütlesin, ma olen alati unistanud, et mu sünnipäeval õitsevad lilled, laulavad linnud ja ma saan ujuda soojas vees. Jah, on veel üks kord olnud aeg, kui ma oma sünna lähiümbruses olin Kanaaridel, aga paraku ei olnud ma tookord õnnelik. Suhted abikaasaga polnud just kõige paremad. Kui päris täpne olla, oli ta mu peale kogu aeg pahane ja tundis huvi ühe teise naise vastu.


Sel 2020. a. reisil koos oma elukaaslasega  Egiptusesse polnud me ka enam värskeltarmunud, aga me vähemalt tahtsime samu asju ehk lõbustusi, mis käivad kaasas puhkusega. Nii mõnusat ajaviidet, head sööki ja jooki. Tol sünnipäevahommikul panime enda kenasti riidesse ja läksime pilte tegema. Klõpsisime vastastikku teineteist, ja valmistusime just lahkuma, kui tuli üks sõbralik naisterahvas ja ütles inglise keeles, et kas me tahaks, et ta meist koos pilti teeks. Muidugi võtsime tema lahke pakkumise vastu. Ja ta oskas meid pildistada väga õnnelike ja rõõmsatena, aina sugereerides, öeldes "Be happy, more happy!" Ja me olimegi õnnelikud, nii pildi peal kui ka päriselt. Sõnal on suur jõud.

Pärast seda tulid nii koroonakriis, isolatsioon, kui kõikvõimalikud haigused ja hädad nii mul endal kui teistel lähedastel.  Koroonaaeg oli kaotanud oskuse seltsielu elada, muutusin depressiivseks ega tundnud rõõmu millestki. Üks mure ajas teist taga,  mu tütre pere erinevad probleemid ja haigused, elukaaslase töötuksjäämine ja tervisemured. Ebaõnnestunud operatsioon, millele järgnesid komplikatsioonid. Lisaks kõigele õiguslik jama, mis tähendas seda, et ta jäi  ilma ühe kuu haigusrahast. Nimelt võtsin ma ta oma firmasse tööle, et ta oma opi ja jägneva taastumise ajal saaks haigusraha. Op pidi olema kerge ja järgnev paranemine samuti lühiajaline. Seega panin tähtajalise töölepingu ajaks 10.04 kuni 10.05.2023- Kui ma oleks teadnud seda seadusepügalat, et haigusraha makstakse tähtajalise lepingu puhul vaid siis, kui leping on pikem kui 1 kuu, oleksin ma võinud ju lisada lõppkuupäevale 1 päeva. Aga mulle tundus, et aprillis alustatud tööleping 01. kuni 30. aprill on üks kuu, seega 01.04 kuni 01.05 on üks päev üle kuu ehk vastab nõuetele, nagu ka 10.04 kuni 10.05. Vahetasime tervisekassaga mitmeid kirju, et mida see "üle ühe kuu pikkune leping" ikka tähendab, aga no väikese inimese väited jäävad süsteemile alla. Nende arvates oleks leping pidanud olena 10.04-11.05, et oleks olnud selle perioodi eest õigus haigusraha saada. Nojah, nad ei viidanud ühelegi seadusel paragrahvile  ega rakendusaktile, ilmselt oli see nö-"majasisene" eeskiri. Andsin alla, sest ainus võimalus oma õigust taga ajada, oleks olnud kohtusse minna. See oleks sellest haigusrahast suurema summa maksma läinud ilmselt...

Ja täna tuli üllatav uudis. Mu elukaaslane läks Pensioniametisse uurima, millal tal oleks võimalik pensionile jääda, sest haigusraha jäi eelmine kuu saamata ja tal polnud hetkel mingit sisseulekut, enne kui ta oleks jätkanud oma töötukindlustust pärast tähtajalise lepingu lõppu. Aga see oleks olnud ka 40% tema eelmisest palgast ehk mitte piisavalt palju, et ära elada. Pealegi hakkas ka töötukindlustuse aeg otsa saama. Uut töökohta aga ei paistnud kusagilt ja tervis polnud  korras.

Ja nüüd tuleb hea üllatuse koht. Nagu selgus, ta võib kohe pensionile jääda, sest on kasvatanud puudega last. Isegi kui ta jagab selle soodustuse lapse emaga, saab ta ikkagi kohe pensionile jääda. Mis ei takista teda tööl käimast, aga ta ei vaja enam töötuskindlustuse staatust, et olla ravikindlustatud.

Muidu oleks tal pensionini veel 1,5 aastat aega ja sinnamaani oleks pidanud kuidagi hakkama saama.

Kusjuures see info, et puudega lapse kasvatamise eest saab 5 aastat varem pensionile, on hästi varjatud teave. Mu elukaaslane kuulis seda ühe endise töökaaslase käest, kes ka ei suutnud leida uut tööd, vaid sai selletõttu varem pensionile.

Kõik need inimesele kasulikud seadusesätted on nö. saladuskatte all. Mis takistaks süsteemi teavitamast, et te olete saanud perioodil X kuni Y toetust puudega lapse kasvatamise eest ja teil on õigus enneaegsele pensionile. Kussa-missa, kui ise ei tea, siis seda soodustust sulle ei pakuta. Loodan, et see asi läheb tõeks, see lahendaks mu elukaaslase jaoks palju pingeid, mis seotud nii tervisemurede, töökaotuse kui sissetulekuga.

Ja ehk me siis saaks jälle olla õnnelikud.

11 kommentaari:

Kaamos ütles ...

Ah, see on see "kui jõuan selle verstapostini või saavutan teatud kaalu või kõin juuksuris ära, siis hakkan õnnelikuks!"
Aga siis on teised mured.
Kuigi tean omast käest, et tegelikult majanduslik kindlustunne aitab palju.

Ma arvasin, et puudega lapse kasvatamisel tekkiv võimalus soodustingimustel pensionile minna on üldteada nagu ka rohkema arvu laste puhul olev ede. Aga vist ikka ei ole. Sestap on tõesti ülekohtune, et sellest inimesele, kellel see õigus on, ei räägita.

tegelinski ütles ...

Head uudised on alati head, aga eriti head on ootamatult "kaela sadanud" head uudised ;).
Edukat asjaajamist! Mu meelest kõik see paberimajandus on nii tüütu... kui leebelt öelda. Pärast seda tasub kindlasti aeg maha võtta ja elu nautida!

Bianka ütles ...

Jah, see mure, kuidas pensionieelik uue töökoha leiab, ei ole enam nii kiireloomuline. Sest pension annab äraelamisvõimaluse ja haigekassa.
Ja ilmselt lähme tõesti mingile reisile, et seda elumuutust tähistada. Vahepeal polegi reisinud, algul koroonapiirangute tõttu ja hiljem olid nii tervise kui rahamured.

Muidugi võivad ees oodata uued mured, aga vähemalt hetkeks on kergendus.

TT ütles ...

Võimalus oodatust varem pensile jääda on igati tore uudis. Mul selgus kah mõne aja eest firma netilehel tuhnides, et võin juba pensile jääda kusjuures riikliku pensi (mida ma vanuse(nooruse) tõttu veel ei saa) maksab firma juurde. Nüüd kratsingi kukalt. Dilemma selles, et töö liiga kerge ja mugav, puhkus pikk ning tasu viisakas, no ei raatsi ära tulla. Samas iga töötatud aasta tähendab ühte vähemat jalad seinal logeletud aastat. Peab prioriteedid paika panema!

konn, lendav konn ütles ...

Õnn on väikestes asjades - hommikul ärkad, oled elus. Kohv on värske ja virgutav. Keegi pole su kohale parkinud. Liiklus on viisakas, näppu ei näidatud, eessõitev auto kasvatuslikult piduritulesid ei vilgutanud. Juba pärastlõunal mõtled, et teen õige õhtul ühe kosutava jaheda õlle. Õhtul õlut libistades taipad, et täna polegi põlved valutanud. Ja nii edasi ja nii edasi....:)

Bianka ütles ...

TT, kui on olemas töökoht ja töö konti ei murra, siis miks mitte edasi töötada. Mittemidagitegemine on ka üsna väsitav. Aga kui on piisavalt hobisid ja inimesi, kellega koos aega veeta, siis võiks pensioniplaanil jumet olla. Minu kaasal polnud tööd ja silmoperatsiooni tõttu raskendatud uue töö leidmine, sest ta ei tohtinud raskeid asju tõsta ega silma liiga pingutada. Seetõttu oli pensionile saamine väga teretulnud. Nüüd ei pea töökoht olema eriti heapalgaline, kuna pension olemas. Saab valida, mida on võimalik teha ilma tervist kahjustamata.

Hea Konnaisand, muidugi ma tean, et väikestest asjadest tuleb noppida rõõmukillukesi. Aga kui suur musta mure vari neile peale laskub, siis on raske sellest üle olla. Ja uskuge mind, üks mees, kelle eneseusk iga töötu ja haige olemise kuuga aina langeb, ei ole just meeldiv kaaslane. Viimane nädalavahetus oli eriti masendav. Mul endalgi tervis kehv, hoolitsemine teise haige eest küllalt raske, aga tema vingus enesehaletsust ei suutnud ma enam välja kannatada. Ja ennäe, kus häda kõige suurem, seal abi kõige lähemal.

Ma olin kuulnud küll paljulapselise pere pensionisoodustusest, aga puudega lapse teema oli mulle võõras. Ja mu elukaaslasele polnud keegi ka seda varem mainininud.

mustkaaren ütles ...

Te olete sellel pildil tõesti very, very happy 😀
Hiliskeskeas kulub iga tervise parandamise võimalus sh pension (no et saab puhata ilma mureta, et mida ma homme söön ja kuna arstile saan) ära, kivi kotti selle vormistamisel.

Bianka ütles ...

Aitäh, Mustkaaren, hea sõna eest. Muidugi, õnn pole rahas, aga ilma uue sissetulekuta vanu reserve kulutades on raske õnnelik olla.

Ritsik ütles ...

Loodan, et tuuled nüüd paremasse kaarde teie jaoks pöörduvad!

Emmeliina ütles ...

Olid ja oled üks tugev naine, kes teab, mida teeb. Võta aega õnnelik olemiseks ja mis on veel tõhusam kui üks reis kalli inimesega. Naudi ja laadi akusid!

Bianka ütles ...

Üllatuseks selgus, et kui elukaaslasele teise haiguslehe eest raha laekus, siis maksti ikkagi ka esimese haiguslehe raha. Vaevalt, et komisjon ümber mõtles, et tal on seda õigus saada. Ilmselt töötaja, kes hakkas teise haiguslehe eest ülekannet tegema, vaatas, et eelmise eest ka raha saamata ja maksiski ära. Tore!